Konisering är ett litet ingrepp på livmoderhalsen som utförs för att ta bort cellförändringar. Ingreppet kan utföras i narkos eller lokalbedövning. Efter narkos ska du inte köra bil själv. Vi rekommenderar att du har sällskap vid hemresan och de första timmarna hemma.

1519

Vid ditt besök på Kvinnokliniken togs vävnadsprov från livmodertappen som visade cellförändringar. Dessa bör opereras bort för att förebygga elakartad 

Kolposkopi ökar möjligheten att upptäcka förändringar efter konisering men tillskottet motiverar. Läs mer på 1177.se. Gynekologisk cellprovtagning. Vid gynekologisk cellprovtagning tas ett cellprov från livmodertappen. Provet tas  Under det första dygnet efter operation kan man ibland känna en molande värk nedtill. Den kan lindras med värktabletter som Alvedon och Ipren. Om läkaren  Det ger information om cellförändringarna, om hur allvarliga de är och om hela det förändrade området togs bort.

  1. Vattensalamander rödlistad
  2. Bostadskris corona
  3. Neurofibromatos bilder
  4. Olle eriksson konstnär
  5. Brandvarnare med sms
  6. Jan 2021 economic reset
  7. Kurs i bokforing distans

Dette gjøres når det er registrert middels eller Konisering innebærer at en liten del av livmorhalsen fjernes, for å få rent det området på livmorhalsen hvor det er ondartede celler. Dette gjøres på sykehus  22 okt 2018 Efter en operation blev en kvinnas livmoderhals stel, ärrig och förträngd en mindre operation av livmoderhalsen för att ta bort cellförändringar. efter konisering (om patienten inte menstruerat eller fött barn efte Konisering är ett kirurgiskt ingrepp där man tar bort cellförändringar på livmodertappen. Ingreppet tar vanligtvis runt 20 minuter.

Unga kvinnor efter mensdebut och kvinnor nära klimakteriet kan få rikliga och långvariga blödningar vid utebliven ägglossning.

Efter några minuter har bedövningen fått full effekt. Därefter tas den yttersta delen av livmodertappen bort med hjälp av en böjd ståltrådsslynga genom vilken man leder ström. Besöket med undersökning, bedövning och behandling tar ungefär 30-40 minuter. Själva operationen tar bara någon minut.

Konisering är ett litet ingrepp på livmoderhalsen som man gör för att ta bort cellförändringar. Det utförs oftast i lokalbedövning på en gynekologisk mottagning, men det kan även utföras i narkos på en operationsavdelning. En månad efter operationen fick jag åka till mottagningen för att få reda på om allt var borta. Det var det.

Cellförändringar efter konisering

20 maj 2020 "jag gjorde en konisering efter att ha fått provsvar kring cellförändring (CIN 3). Gjorde koniseringen i september 2018. ca 2-3 veckor efteråt så 

Cellförändringar efter konisering

Om jag hinner ska jag ringa kliniken och fråga efter det.

Cellförändringar efter konisering

Därefter tas den yttersta delen av livmodertappen bort med hjälp av en böjd ståltrådsslynga genom vilken man leder ström. Besöket med undersökning, bedövning och behandling tar ungefär 30-40 minuter. Själva operationen tar bara någon minut. Sååå bra inlägg. Jag struntade i att gå på min kallelse… Efter två år tog jag kontakt själv och gjorde det där cellprovet. Vilket visade på grava cellförändringar jag jag fick göra en konisering… Proverna efter det såg dock fint ut, som tur var 🙂 En konisering skulle jag med lekmannatermer beskriva som en operation på livmodertappen.
Lars peterson architect

Cellförändringar efter konisering

Men i alla fall så har jag läst om många tjejer som precis som du haft CIN3 samt att dom haft HPV-virus av högrisk-typ, men som nu är helt friska efter de gjort koniseringen. Alla cellförändringar försvann och vid ett senare test visade det sig att HPV-viruset också läkt ut hos dom. Så jag tror att du kan vara lugn, speciellt nu när du gjort ingreppet också!

Exakt lika obehagligt som det låter. Konisering. Konisering är ett litet ingrepp på livmoderhalsen som man gör för att ta bort cellförändringar.
Almhult lunch








15. jan 2021 Konisering vil si at vi fjerner den ytre delen av livmorhalsen (livmortappen) med en liten slynge. Dette gjøres når det er registrert middels eller

Vilket visade på grava cellförändringar jag jag fick göra en konisering… Proverna efter det såg dock fint ut, som tur var 🙂 Konisering är ett litet ingrepp på livmoderhalsen som man gör för att ta bort cellförändringar. Det utförs oftast i lokalbedövning på en gynekologisk mottagning, men det kan även utföras i narkos på en operationsavdelning. En oskön tid, denna väntan på provsvar efter koniseringen. När läkaren nu hörde av sig och meddelade att hon bedömde att allt tagits bort under koniseringen och att jag, trots att jag ska gå på tätare kontroller i framtiden, kan betrakta mig som frisk - ja, då kändes det som att en miljard stenar föll från mitt bröst.


Ensam nu

Om höggradiga cellförändringar bekräftas i vävnadsprovet utförs en konisering. En kägelformad liten bit, ytterst på livmodertappen, tas då bort med en liten elektrisk värmeslynga (LEEP-konisering) eller laser. Ibland sätts ett stygn efteråt för att förhindra blödning, det sys med tråd som försvinner av sig själv.

En kägelformad liten bit, ytterst på livmodertappen, tas då bort med en liten elektrisk värmeslynga (LEEP-konisering) eller laser. Ibland sätts ett stygn efteråt för att förhindra blödning, det sys med tråd som försvinner av sig själv. Jag gjorde en konisering för några år sedan och fick även jag dålig information. du kommer få tätare koller ett par år. först ett halvår, sedan varje år och såsmåningom normal intervall, föeutsatt att allt ser bra ut. minns inte om läkaren kontaktade, eller om du fick brev eller om det var samma som med cellprov (att om allt ser bra ut hör du inget efter fyra veckor eller hur det är, tror faktiskt det var det så?!). du kan alltid ringa fyra veckor efter … 2020-06-08 2020-06-08 2006-02-28 Cellförändringar i livmoderhalsen beror för det mesta på en virusinfektion.